V
případě změn na pozicích pak každý "šéf" stojí před otázkou, zda má
vhodnou náhradu, tedy člověka, který bude schopen funkci zastávat viz
faktory uvedené výše a bude schopen pokračovat v započatých úkolech a má
potenciál dosáhnout výsledku. K rozhodnutí měnit členy týmu většinou
šéf přistupuje po opakovaném selhání pracovníka. Selháním je myšleno,
pokud pracovník svými rozhodnutími způsobuje firmě škodu. Tolik asi ve
zkratce k vrcholovým pozicím a obecně bychom tyto principy, mohli
aplikovat třeba i do oblasti politiky.
Začala jsem tím asi
nejpalčivějším výměnami a změnami v týmu, ale neméně důležitá je v týmu
komunikace a stanovení cílů. Je jasné, tedy snad jasné, že na vyšších a
vysokých pozicích nebudeme mluvit o autokratickém způsobu řízení, kdy
nadřízený slídí za svými kolegy podřízenými, ti mají přesně definované
úkoly, ale očekává se, že pracovník na pozici středního a vyššího
managementu bude do jisté míry schopen se sebeřídit. Je také důležité
přihlédnout k oboru podnikání. Schopnost komunikovat v rámci týmu je
téma, které by vydalo na samostatný článek a kromě profesionalního
nacvičeného je nutná i jistá dávka předpokladů osobnosti. Poslední, co
bych zmínila je stanovení cílů. Jsem zastáncem takzvané sdílené vize.
Jde o stanovení cílů strategických i těch operativních, které "šéf"
komunikuje v rámci týmu a jeho úkolem je strhnout na svou stranu své
kolegy podřízené, aby cíl přijali za svůj a měli chuť a potřebu ho
dosáhnout, aby ho přijali za cíl svůj. Jakkoli to zní až idylicky
neznamená to, že "šéf" bude tolerantní k nedostatkům a neplnění úkolů a
podobně. Jde v zásadě o jiné vnímání důvodu, proč člověk vykonává
určitou práci nebo zastává určitou pozici. Je to proto, že věří, že jeho
práce má smysl a je ceněným členem týmu.
© Jaroslava Pírková, 30. ledna 2012
Žádné komentáře:
Okomentovat